Моніторинг щодо виявлення проблем у сфері запобігання булінгу(цькування)
Нещодавнє опитування, проведене серед 150 учнів, стало важливим кроком у розумінні проблеми булінгу в шкільному середовищі. Анонімність анкетування дозволила отримати відверті відповіді, які розкривають різні аспекти цього болючого явища.
Результати опитування засвідчили, що булінг, на жаль, залишається актуальною проблемою. Значна частина опитаних учнів повідомила, що стикалася з різними формами цькування: від словесних образ і глузувань до ігнорування та кібербулінгу. Деякі учні зізналися, що самі ставали свідками подібних ситуацій, а невелика кількість – навіть агресорами.
Особливу увагу було приділено питанню обізнаності учнів про булінг та їхньої реакції на такі випадки. Більшість опитаних знають, що таке булінг, проте їхні дії у випадку зіткнення з ним різняться. Деякі намагаються підтримати жертву, інші – повідомити дорослих, а частина, на жаль, обирає мовчання через страх або нерозуміння, як діяти.
Розглянемо діаграму відповідей учнів.
- Чи знаєш ти, що таке насильство?
- Познач, які дії з наведених нижче ти вважаєш насильством (обери стільки пунктів, скільки ти вважаєш за потрібне):
- Чи стикав(ла)ся ти з якими-небудь діями, переліченими в п.2, у твоєму закладі освіти?
- Якщо так, то з чим саме? (обери стільки пунктів, скільки вважаєш за потрібне) :
- Чи відбувалося щось подібне з тобою?
- Якщо так, то що саме? Наведи, будь ласка, конкретні приклади або запиши відповіді з переліку питання 4 (побиття, запотиличники, копняки, образи, приниження, використання образливих прізьвиськ, псування чужих речей, неприємні дотики до тіла, відбирання їжі або грошей, бойкот і ігнорування іншої людини та її почуттів):
-
Якщо так, то як часто протягом останнього року?
-
Чи відбувалося щось подібне з твоїми друзями?
-
Якщо так, то що саме? Наведи, будь ласка, конкретні приклади або запиши відповіді з переліку питання 4(побиття, запотиличники, копняки, образи, приниження, використання образливих прізьвиськ, псування чужих речей, неприємні дотики до тіла, відбирання їжі або грошей, бойкот і ігнорування іншої людини та її почуттів):
-
Якщо так, то як часто протягом останнього року?
-
Чи зміг /змогла б ти надати допомогу й підтримку своєму товаришу / своїй приятельці в складній для нього / неї ситуації?
-
Якщо так, то яку саме? Наведи, будь ласка, конкретні приклади
-
Якщо ні, то як ти вважаєш чому?
-
Якщо ти стикав(ла)ся з насильством у закладі освіти, то хто його вчинив? (обери стільки пунктів, скільки вважаєш за потрібне):
-
Чи розповідають вам у закладі освіти, як уникнути насильства та хто може допомогти за потреби?
-
Якщо так, то хто надає таку інформацію?
-
До кого ти чи твої друзі звернетеся по допомогу, щоб захиститися від насильства?
-
Як ці люди можуть допомогти тобі або твоїм друзям?
-
На твій погляд, чи потребуєш ти інформації про те, куди слід звертатися у випадку насильства?
-
Твій вік?
-
Твоя стать
-
Опитування також виявило важливість підтримки з боку вчителів та батьків. Учні, які відчувають підтримку дорослих, частіше готові відкрито говорити про випадки булінгу та шукати допомоги. Водночас, частина опитаних висловила думку, що дорослі не завжди достатньо уважні до цієї проблеми або не знають, як ефективно її вирішувати.
Проведене опитування стало цінним інструментом для розуміння масштабів та особливостей булінгу в конкретному шкільному середовищі. Отримані дані є важливим сигналом для адміністрації школи, педагогів та батьків щодо необхідності посилення профілактичної роботи, навчання учнів толерантності та навичкам конструктивного спілкування, а також розробки ефективних механізмів реагування на випадки цькування.
Подальший аналіз результатів опитування дозволить розробити конкретні кроки для створення безпечного та сприятливого навчального середовища, де кожен учень почуватиметься захищеним і цінним. Адже боротьба з булінгом – це спільна відповідальність усієї школи.